Panimo Kiiski on vahvassa nosteessa oleva pienpanimo Mäntsälässä. Yhtiö on perustettu joulukuussa 2016 ja toiminta alkoi heinäkuussa 2017. Keskeiset liiketoiminnat ovat oluen ja siiderin valmistus, markkinointi ja myynti sekä tapahtumien järjestäminen. Yrityksemme arvoja ovat tuotteen ja palvelun laatu, paikallisuus, kotimaisuus ja asiakaslähtöisyys. Juomissamme kiinnitämme erityistä huomiota laatuun ja makuihin. Valmistamamme oluet ovat maltaisia, täyteläisiä ja tyylipuhtaita oluita, omalla twistillä. Esimerkiksi palkittu Vastaranta Savulager on tuoksultaan ja maultaan kilpailijoitaan vahvempi. Vastaavasti Kapina Apa on kevyesti humaloitu ja näin ollen helposti lähestyttävämpi kuin kilpailijoidemme vastaavat tuotteet. Kaikki valmistamamme tuotteet ovat täysin käsittelemättömiä, suodattamattomia, pastöroimattomia ja lisäaineettomia.
Tuotevalikoima
Normaalissa tuotanto- ja myyntivalikoimassa Panimo Kiiskellä on tällä hetkellä viisi olutta.
Majakka Ale 5,5%; maukas, raikas, kevyesti humaloitu Vienna-mallaspohjainen täysmallas Ale.
Vastaranta Savulager 5,5%; kevyesti humaloitu vaalea täysmallas savuolut. Helsinki Beer Festival 2018 paras vaalea lager, 2018 Suomen paras olut – vaalea lager 2. sija.
Kapina Apa 5,5%; helposti lähestyttävä, pehmeän täyteläinen ja sopivan humaloitu Amerikan Pale Ale.
Vaahtopää Vehnäolut 5,5%; raikas, saksalaistyylinen vehnäolut (Hefeweisse).
Maininki Savu Baltic Porter 7,5%; hennon savuinen, tumman paahteinen, maltainen Portteri.
Merta IPA 5,5%; Merta-bändille tehty oma olut. Railakkaasti humaloitu jahedelmällinen ja maltainen India Paleale
Lisäksi yhtiö valmistaa erilaisia sesonkioluita sekä Aitoa siideriä.
Das Boot German Ale 6,0%, Syksyn elonkerjuujuhlaan on tehty saksalaistyyppinen Alt-tyylinen olut.
Kutuaika Tumma Lager 5,5%; tsekki-tyylinen tumma lager.
Jäänmurtaja Stout 5,5%; Talven kylmiin ja tummiin iltoihin sopiva täyteläinen makeahko stout.
Aito kuivaomena siideri 6,5%; Aidon siiderin sertifikaatin omaava brittityylinen kuiva omena siideri
Suunnitelmissa on myös saada lonkeroa talven 2020 aikana, mahdollisesti jo joulu myyntiin.
Yhtiö myy myös asiakkaan toiveiden mukaan räätälöidyillä etiketeillä valmistettuja oluita.
Oluita myydään tällä hetkellä 0.5 litran lasipulloissa sekä 20 litran Key-Kegeissä.
Asiakkaat
Yhtiön pääasiakkaita ovat vähittäiskaupat, jotka vuonna 2018 muuttuneen alkoholilain myötä saivat luvan ottaa valikoimiinsa tilavuusprosentti 5.5% asti vahvuisia alkoholijuomia ja oluita. Myynnin osuus n.70%. Suurin osa tilauksista toimitetaan itse suoratoimituksin, mutta toiminnan volyymin laajentuessa on siirrytty myös asiakkaiden terminaalitoimituksiin. Uusia asiakkuuksia hankitaan myös uusien logistisien kanavien kautta, kuten yhteistyö Suppilog:in kanssa. 2019 alkanut S-Ryhmän terminaalitoimitus Inexiin toimii hyvin ja helpottaa erityisesti pienten erien toimitusta ja jakelua. Toimitusketjun vakioiminen terminaalitoimituksiin ja asiakkaan sähköisen tilausjärjestelmän käyttöön ottamisen Panimolla arvellaan lisäävän tuotteiden menekkiä sekä jo olemassa oleviin kauppoihin että ketjun muihin kauppoihin.
Pääosa Panimon asiakaskunnasta sijaitsee Etelä-Suomessa, mutta vuoden aikana uusia asiakkuuksia on saatu avattua myös muualle Suomeen.
Suorat kuluttaja-asiakas ja yritys -kontaktit Panimon oman myymälän sekä erityisesti oluttapahtumien kautta ovat olleet tärkeä myyntikanava sekä väylä palautteen saamisessa ja tuotteiden edelleen kehittämisessä ja suunnittelussa. Oman myymälän myynnin osuus n.20%. Tapahtumat ovat toimineet lisäksi tärkeinä markkinointikanavina suurissa kaupungeissa ja tuloksena onkin aina ollut uusia vähittäiskauppa- tai ravintola-asiakkuuksia.
Ravintola-asiakkaat muodostavat yhtiön marginaali asiakassegmentin, johon odotamme kasvua uusien tilauskanavien, kuten Suppilogin kautta. Ravintola myynnin osuus n.10%, mukaan luettuna oma-anniskelu.
Yhtiön tuotteita myydään myös Alko:n verkkokaupassa sekä 10 lähimmässä myymälässä. Alko-asiakkuuden edelleen kasvattamista on suunniteltu osana liiketoimintaa. Mahdollisuuksia Alkon varasto valikoimaan pääsemiseksi selvitetään.
Panimo Kiiski toimii Schulz Brewery panimolaitteisto valmistajan agenttimyyjänä. Parin vuoden aikana on tehty useita tarjouksia Panimon yksinoikeudella Suomessa sekä Ruotsissa edustamista Schulz Brewery -panimolaitteistoista. Tasaisesti kasvavan pienpanimoteollisuuden aikaan panimolaitteistojen myynti tarjoaa lisämahdollisuuden liiketoiminnan kasvattamiseen.
Toiminnan kasvaessa sekä asiakkaiden että tuotevalikoiman osalta, osakeannilla on tarkoitus vahvistaa yhtiön tasetta, kerätä varoja kapasiteetin kasvattamiseen sekä astioinnin automaatioon, toimituskyvyn parantamiseen, myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen sekä liiketoiminnan käyttöpääoman rahoittamiseen.
Yhtiön ensimmäinen kokonaisen toimintavuosi 2018 oli liiketoiminnan kasvattamisen, uuden laitteiston käyttöönoton ja tuotannon prosessien opettelun aikaa. Vuoden aikana valmistettiin oluita 33 000 litraa (2017: 7 000 litraa). Vuonna 2019 tavoite oli kasvattaa myynnin volyymia niin, että valmistettava ja myytävä litramäärä ylittäisi 50 000 litran. Lopullinen valmistettu määrä oli 52 000 litraa. Tuotannossa on tällä hetkellä viisi vakio-olutta sekä kausioluita pienemmissä erissä sesonkien mukaan. Vuonna 2020 tavoitteena on myynnin edelleen kasvattaminen nostamalla tuotantomääriä kysynnän mukaan, arviolta 7-80000 litraan. Tämän jälkeen tuotannon kasvattaminen vaatii lisäinvestointeja sekä tankkeihin että automatisoituun pullotuslaitteistoon.
Tavoitteena on jatkuvasti lisätä asiakkaiden määrää sekä nykyisten asiakkaiden ostamien tuotteiden määriä. Tämä vaatii jatkuvaa panostusta tuotteiden myyntiin ja markkinointiin. Toimet ovat keskeisiä kasvun kannalta ja niitä suunnitellaan edelleen vahvistettavan.
Tapahtumamyynnin kehittämistä on tarkoitus jatkaa 2021. Tähän saakka olemme osallistuneet muiden järjestämiin tapahtumiin yhtenä toimijana muiden panimoiden kanssa, mutta tavoitteena on kasvattaa hyvin onnistunutta, Panimon piha-alueella järjestettyä KiiskiFestiä ja luoda lisää vastaavia tapahtumia. Tapahtumamyynti on lisäksi hyväkatteista.
Tuotekehitystä jatketaan oluiden kehittämiseksi ja mm. viskitynnyreissä kypsytettyjä oluita on tulossa valikoimiin hyvinkin rajattuina erikoiserinä. Aito siideri tuli terassin ja tapahtumien valikoimaan kesällä 2020. Tutkimme myös mahdollisuuksia valmistaa luomuolutta paikallisista maltaista. Vaaleaa lageria (ilman savua) ja pilsneriä on kovasti toivottu valikoimiin ja näistä on tehty jo toimivat reseptit pilottilaitteistolla. Myös tummempia ja vahvempia oluita, kuten Imperial Stoutia toivotaan.
Oluiden lisäksi olemme saaneet paljon kyselyjä lonkeron valmistuksen aloittamisesta. Tehtyjen koe-erien ja makutestien perusteella valmistuksen aloittaminen tulee ajankohtaiseksi talven 2020 aikana. Uusien tuotteiden tuotantoon ottaminen vaatii kapasiteetin lisäämistä, hyvää kysynnän ennustamista sekä tuotannon tehokkaampaa suunnittelua.
Jatkamme tuotteidemme yritysmyyntiä joko Kiiski-brändillä tai räätälöimällä yrityksille omia etikettejä. Etiketit voidaan toteuttaa joko yrityksen oman tai Panimon käyttämän graafikon toimesta. Lainsäädännön muutos vuonna 2018 mahdollistaa tämän myyntikanavan aiempaa laajemman käytön. Oma etiketti vahvistaa parhaimmillaan yrityksen brändiä ja on osoittautunut myös erinomaiseksi ja erilaiseksi liikelahjaksi. S-ryhmän terminaalitoimituksia varten hankittu tarratulostin mahdollistaa myös etikettien tulostamisen pienemmille määrille, joka palvelee paremmin yksityishenkilöiden tarpeita.
Mahdollista on myös onnistuneiden tapahtumien järjestäminen, kuten KiiskiFest osoittaa. Myös oluthanojen vuokraaminen ja oluen myynti juhlatilaisuuksiin yrityksille, yhteisöille sekä yksityisille onnistuu.
Kuten kaikki liiketoiminta, myös Panimo Kiisken liiketoiminta sisältää riskejä, jotka voivat hidastaa tai kokonaan estää liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisen. Keskeisimmät riskit yllämainitun kehityksen esteenä ovat liiketoiminnan rahoituksen turvaaminen, myynnin epäonnistuminen, tuotannon odottamattomat ongelmat, hintatason romahtaminen sekä henkilöriskit.
Tankkikapasiteetin tuplaaminen, n. 60 000 € investointi
Nykyisellä kapasiteetilla ja tuoteportfoliolla tuotannon raja tulee vastaan 90000L paikkeilla. 6 isompaa 2000L kypsytystankkia mahdollistaisivat kasvun jopa 200 tuhanteen litraan asti. Tankit vapauttaisivat pääkäymiskapasiteettia oluille ja mahdollistaisivat uusien oluiden tuotantoon lisäämisen.
Pullotuslaitteiston automaatio, n. 50-100 000 € investointi
Tällä hetkellä panimolla on käytössä puoliautomaattinen laitteisto, joka työllistää pullotuspäivänä 3 henkilöä ja mahdollistaa n. 300 pullon pullotuksen tunnissa. Automaattikone lisäisi pullotuskapasiteettia sekä vähentäisi työvoiman määrän yhteen henkilöön. Suunnitellulla automaattikoneella päästäisiin n. 1000 pullon tuntivauhtiin huomattavasti pienemmällä työvoimalla. Tämän ansiosta voisimme vaihtaa 0,33L pulloon mikä ei tällä kokoonpanolla ole järkevää. Siirtyminen pienempään 0,33L pullokokoon on helpompi myytävä ja katteeltaan n. 20% parempi verrattuna tämänhetkiseen 0,5L pullokokoon.
Myynnin edistäminen, markkinointi ja materiaalit
Tarvitsemme lisäresursseja myyntiin ja markkinointiin. Suunnitelmissa on vahvistaa myyntiä palkkaamalla uusi myyntihenkilö hoitamaan myyntejä mm. ravintolapuolelle ja erilaisiin tapahtumiin.
Tuotantoon tarvittavien materiaalien hankinnat
Suuremmat tilauserät ovat kustannustehokkaampia. Esimerkiksi pulloerien, maltaiden, humalien jne. tuotantotarvikkeiden tilausmäärien vapaampi suunnittelu mahdollistaa kate-käyttöpääomarakenteen optimoinnin.
Tukija = 1 – 4 osaketta (200 – 800€).
-10% osakashinnat myymälässä sekä kutsu vuosittaiselle KiiskiFestille
Innokas Tukija = 5 – 9 osaketta (1000 – 1 800€).
Edellinen, lisäksi Panimo Kiiski –tuotepaketti sekä mahdollisuus osallistua panimokierrokseen.
Tosi Tukija = 10 – 19 osaketta (2000 – 3 800€).
Edelliset, lisäksi varma sisäänpääsy uusien oluiden lanseerausiltaan sekä jouluisin raskas Panimo Kiiski –tuotepaketti.
Bisnesenkeli = vähintään 20 osaketta (4 000 € tai enemmän).
Edelliset, lisäksi kutsu kerran vuodessa järjestettävään kattavaan illanviettoon sekä mahdollisuus osallistua uusien oluiden tuotekehitykseen.
Osakkeiden merkitseminen suoritetaan lähettämällä sähköposti osoitteeseen merkinta@panimokiiski.fi
Laita viestiin seuraavat tiedot
• Merkittävien osakkeiden lukumäärä.
• Osakkeiden maksajan nimi.• Osakkeiden omistajan nimi.
• Osakkeiden omistajan Hetu/Y-tunnus.
• Postiosoite, puhelinnumero sekä sähköpostiosoite.
Maksa merkattu osakemäärä kokonaisuudessaan
Panimo Kiiski Oy:n tilille FI31 4210 0010 0942 72
Merkintä katsotaan maksetuksi sillä hetkellä, kun merkintähinta on kokonaisuudessaan siirtynyt Yhtiön pankkitilille. Yhtiön hallituksella on yksinomainen oikeus merkintöjen hyväksymiseen. Jos hallitus ei hyväksy merkintää, palautetaan maksu kokonaisuudessaan.
Panimo Kiiski Oy:n hallitus on yhtiökokoukselta 5.10.2020 saamansa valtuutuksen nojalla päättänyt käynnistää osakeannin. Osakeannin ehdoista päätettiin, sen lisäksi mitä Osakeyhtiölaki ja Yhtiöjärjestys määräävät, seuraavaa.
Yhtiössä on kaksi (2) osakekantaa, A- ja B-osakkeet.Yhtiöllä on merkinnän alkaessa kolme (3) osakkeenomistajaa, joilla on yhteensä sata (100) kpl A-sarjan osaketta. B-osakkeita on edellisissä anneissa merkitty 1014 kpl.
Osakkeiden merkintäoikeus
Osakkeita tarjotaan merkittäväksi yhtiön nykyisille osakkeenomistajille sekä yleisölle.
Osakkeiden merkintähinta ja osakkeiden määrä
Uusien B-osakkeiden merkintähinta on 200 euroa / osake. Merkintähinta perustuu yhtiön hallituksen määrittämään osakkeen käypään arvoon. Merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan yhtiön vapaaseen omaan pääomaan. Annissa tarjottavien osakkeiden kokonaismäärä on 2000 kappaletta. Annin toteutuessa kokonaan, yhtiön osakkeiden määrä on 100 kappaletta A-osaketta ja 3014 kappaletta B-osakkeita.
Osakkeiden merkintäaika
Osakeanti alkaa 12.10.2020 ja päättyy 30.6.2021. Osakeanti päättyy aiemmin, jos kaikki merkittäväksi tarjotut 2000 B-osaketta on merkitty ja maksettu. Ylimerkintätilanteessa osakkeet allokoidaan ensin merkintäjärjestyksessä yhtiön nykyisille osakkaille, jonka jälkeen uusille osakkaille merkintöjen suhteessa.
Osakkeiden merkintä ja maksaminen
Osakkeiden merkintä ja maksaminen tehdään Yhtiön ilmoittamalle pankkitilille. Merkintä katsotaan maksetuksi sillä hetkellä, kun merkintähinta on kokonaisuudessaan siirtynyt Yhtiön pankkitilille. Yhtiön hallituksella on yksinomainen oikeus merkintöjen hyväksymiseen. Ylimerkintätilanteessa hallitus voi myös keskeyttää osakeannin.
Osinko
B-osakkeella on oikeus osinkoon samassa suhteessa kuin A-osakkeilla. Yhtiökokous päättää vuosittain mahdollisesta osingonjaosta, yhtiön taloudellinen tilanne, investointi- ja rahoitustarpeet huomioon ottaen.
Osaketta koskevat rajoitukset
B-osakkeet ovat merkitsijän haltuun tarkoitettuja sijoitusosakkeita. Osakkeella ei ole äänivaltaa yhtiökokouksessa. Mikäli osake siirtyy muulle kuin alkuperäiselle osakkeen merkitsijälle on siitä viipymättä ilmoitettava yhtiön hallitukselle.
Muuta
Sijoittajalla on merkinnän yhteydessä velvollisuus ilmoittaa yhtiölle nimensä, henkilötunnuksensa, Y-tunnuksensa tai vastaavan virallisen tunnuksensa, sähköpostiosoitteensa sekä postiosoitteensa. Yhtiöllä on oikeus pyytää sijoittajalta (luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö) kaikkia välttämättömiä henkilöllisyyden todistamiseen tarvittavia asiakirjoja. Sijoittaja on vastuussa yhteystietojensa sekä mahdollista osingonmaksua varten ilmoitetun pankkitilin tietojen oikeellisuudesta. Sijoitus ei ole talletussuojan piirissä. Sijoitus ei ole pääomaturvattu.
Arvopaperimarkkinalakia ei sovelleta
Yhtiön osakkeet eivät ole arvopaperimarkkinalain mukaisia arvopapereita. Osakeannista ei laadita arvopaperimarkkinalain mukaista esitettä tai muutoin sovelleta arvopaperimarkkinalain säännöksiä.